Vragen en antwoorden

Vraag 1
Een aantal bewoners van panden in de Hoofdstraat parkeren nu in de Pastoor Oomenstraat waarvan ca. 4 bij het Boerke aan de kant Pastoor Oomenstraat en ca. 5 aan de overkant (in de Pastoor Oomenstraat), onder andere ook op de stoep, totaal dus ca 9. Wanneer de parkeerplaatsen bij het Boerke voor deze mensen verdwijnen, zullen zij verder in de Pastoor Oomenstraat gaan parkeren waar echter ook geen plaats meer is en het hier nu al passen en meten is om de auto's kwijt te kunnen. Ik zou hier dus graag een oplossing voor zien.

In de huidige situatie zijn er aan de zijde van de Pastoor Oomenstraat 4 parkeerplaatsen gesitueerd op het eigen terrein van ’t Boerke. Ondanks dat deze vanaf de Pastoor Oomenstraat te bereiken zijn, mogen deze op privéterrein gelegen parkeerplaatsen niet verward worden met openbare parkeerplaatsen. Dat deze door andere bewoners/bezoekers gebruikt worden, is de afgelopen jaren gedoogd door de uitbater van ’t Boerke. Vermoedelijk om de buurt wat tegemoet te komen in verband met de “overlast” die past bij een dergelijke horecagelegenheid in de directe nabijheid van woningen.

De langsparkeerplaatsen aan de andere zijde van de Pastoor Oomenstraat (oneven) behoren niet tot ons plangebied en blijven voor zover wij weten gewoon aanwezig. Voor wat betreft onze ontwikkeling dienen wij te voldoen aan de parkeernormen zoals die door de gemeente zijn vastgesteld in het gemeentelijk beleid. In ons voorgenomen bouwplan wordt voldaan aan de parkeernormen. Dat er op dit moment al een parkeerprobleem wordt ervaren, staat dus geheel los van onze voorgenomen ontwikkeling. Dit lichten wij graag nader toe. Stel dat de locatie gekocht zou zijn door een horecaondernemer die de horecagelegenheid opnieuw wenst te exploiteren. De nieuwe uitbater heeft dan alle rechten om te stoppen met gedogen dat er buurtbewoners/bezoekers op zijn privéterrein parkeren. In die situatie zullen de huidige parkeerders ook een andere parkeerplaats moeten zoeken zonder dat de locatie ontwikkeld wordt. Het is niet redelijk om van een private eigenaar te verwachten dat hij/zij een openbaar parkeerprobleem oplost op zijn privéterrein.

Vraag 2
De parkeerproblemen zijn in dit deel van de hoofdstraat al aanwezig en met de geplande bebouwing zal dit niet minder worden, er verdwijnen immers 4 openbare plaatsen aan de pastoor Oomenstraat. De tandarts en de tattooshop om de hoek zorgt voor de nodige drukte in de straat, ook het 'vergeven' van 2 plaatsen in de Pius X straat aan elektrische auto's leid tot minder parkeerplaatsen op loopafstand voor bewoners.

Zie antwoord op vraag 1.

Vraag 3
Wat is uw verwachting van het aantal bewoners met een of meerdere auto's, m.a.w. is het aantal beschikbare plaatsen meer dan toereikend of verwacht u dat bewoners ook openbare plaatsen gaan benutten?

De gemeentelijke parkeernormen zijn gebaseerd op ervaringscijfers. Onze ervaring met soortgelijke projecten is ook dat de norm toereikend is. In de norm is voorzien dat ca. de helft van de bewoners een tweede auto bezit. Het overige deel van de norm bestaat uit een bezoekersaandeel van 0,3 per appartement. Ook voor deze bezoekers worden parkeerplaatsen beschikbaar gesteld op het terrein. Het is dan ook onze verwachting dat bewoners geen openbare plaatsen gaan benutten.

Vraag 4
Zijn de parkeerplaatsen op 'eigen terrein' alleen voor bewoners of kunnen deze openbaar gebruikt worden?

Op dit moment zijn de parkeerplaatsen op ‘eigen terrein’ bestemd voor bewoners en bezoekers van de 18 appartementen. Deze kunnen dus niet openbaar gebruikt worden.

Vraag 5
Hoe gaat u de 4 parkeerplaatsen die nu komen te vervallen aan de pastoor Oomenstraat compenseren?

In de huidige situatie zijn er aan de zijde van de Pastoor Oomenstraat 4 parkeerplaatsen gesitueerd op het eigen terrein van ’t Boerke. Ondanks dat deze vanaf de Pastoor Oomenstraat te bereiken zijn, mogen deze op privéterrein gelegen parkeerplaatsen niet verward worden met openbare parkeerplaatsen. Het compenseren van parkeerplaatsen is alleen aan de orde indien er openbare parkeerplaatsen komen te vervallen door ons bouwplan. Dat is in onze situatie niet het geval.

Vraag 6
De balkons zijn gevestigd aan de zijde van de pastoor Oomenstraat en kijken de aangrenzende tuinen in van de huizen Hoofdstraat 74/76/78/80, wat is hiervoor de richtlijn?

Het voorgenomen bouwplan bevindt zich in een “stedelijke” omgeving. In een stedelijke omgeving is vaker dan in het landelijke gebied sprake van inkijk in tuinen. Het is in stedelijk gebied dan ook gebruikelijk dat een aantal buren in uw tuin kunnen kijken. Of en in hoeverre er sprake is van inkijk of van inbreuk op de privacy hangt af van de onderlinge afstanden en de mogelijkheden van de tussenliggende bestemmingen. Dit verschilt dus per object. Als er een nadelen op treden ten aanzien van de privacy wordt er ook gekeken of het bouwplan op andere aspecten voordelen oplevert. Denk hierbij aan een verbetering van de omgevingskarakteristiek en afname van hinder door het verdwijnen van een horecagelegenheid.

Vraag 7
Is het niet beter om de balkons te situeren aan de binnenzijde (op het binnenplein van de voormalige Rabobank).

De balkons zijn gesitueerd aan de zijde van de woonkamer/keuken. De woonkamer/keuken is gesitueerd aan de straatzijde (“levendige zijde”), zodat de mensen vanuit hun woonkamer/keuken zicht hebben op de openbare ruimte. De galerij met de toegang tot de appartementen is gelegen aan de andere zijde. Aan deze zijde zijn ook de slaapkamers gepositioneerd. Deze positioneren wij bij voorkeur aan de “rustige” zijde van het gebouw. Wij vinden het daarom niet beter om de balkons aan de andere zijde te positioneren.

Vraag 8
Op welke doelgroep richt u uw verkoop van appartementen (jongeren/alleenstaande/senioren)?

Wij richten ons niet specifiek op een bepaalde doelgroep. Door de indeling (twee slaapkamers) en grootte van de appartementen kunnen wij zeggen dat de kopers over het algemeen één- of tweepersoonshuishoudens zijn. Voor de betaalbare appartementen tot € 355.000,- V.O.N. zien wij dat ook jongeren interesse tonen. Voor de duurdere appartementen zijn het vaker kopers van 55 jaar en ouder. De appartementen zijn echter geschikt voor alle leeftijden.

Vraag 9
Blijft de doorsteek vanuit de pastoor Oomenstraat naar het parkeerterrein van de voormalige Rabobank openbaar bereikbaar of is deze alleen te bereiken vanuit de hoofdstraat?

Om misverstanden te voorkomen wil ik u er op attenderen dat ook dit terrein in zijn geheel een privéterrein betreft en dus geen openbare parkeervoorziening is. Er ligt op ons perceel een erfdienstbaarheid om te komen en te gaan naar de Pastoor Oomenstraat voor de eigenaren van een woning/appartementsrecht/parkeerplaats op het terrein van de voormalige Rabobank.

Vraag 10
Is het mogelijk dat er horeca terug komt in jullie plan op de begane grond?

Wij willen het bestemmingsplan wijzigen naar een woonbestemming. Binnen een woonbestemming is geen horeca toegestaan.

Vraag 11
Worden het koop of huurappartementen of een mix?

Het plan bestaat uit koopappartementen.

Vraag 12
Hoe ziet de planning eruit?

Ter informatie is er een indicatieve planning gedeeld

51.5918359, 4.9154104